Usein kysytyt kysymykset

Yhteistyö ja tilat

Minulla on näytelmäteksti/ohjausidea, jota haluaisin tarjota Ryhmäteatterille. Miten toimin?

Ohjelmistoomme liittyviä ideoita ja ehdotuksia voi lähettää sähköpostitse teatterimme johtajalle Juha Kukkoselle, juha@ryhmateatteri.fi. Lisätietoja aiheesta täältä.

Järjestääkö Ryhmäteatteri casting -tilaisuuksia näyttelijöille?

Emme järjestä casting -tilaisuuksia (joitakin poikkeuksia on toki ollut). Produktiot roolitamme yhdessä produktion ohjaajan kanssa. Avoimia hakemuksia voi toki aina laittaa sähköpostitse meille, esimerkiksi teatterimme johtajalle Juha Kukkoselle, juha@ryhmateatteri.fi. Mahdollisista casting -tilaisuuksista tiedotamme kotisivuillamme, sosiaalisessa mediassa ja alan julkaisuissa, kuten Tinfon uutiskirjeessä.

Voiko esityksiinne päästä koeyleisöksi?

Etsimme aina koeyleisöksi erilaisia yleishyödyllisiä ryhmiä, joilla ei ole muuten mahdollisuutta päästä teatteriin. Ole yhteydessä tuottaja Noora Hämäläiseen sähköpostitse noora@ryhmateatteri.fi, mikäli haluat ilmiantaa ryhmäsi.

Voiko Ryhmäteatterin lippuja myydä varainhankintana?

Kyllä voi. Ota yhteyttä Ryhmäteatterin lipunmyyntiin lippukassa@ryhmateatteri.fi, mikäli olet kiinnostunut keräämään varoja esimerkiksi kouluretkeä tai hyväntekeväisyyskohdetta varten. Minimitilausmäärä on 20 kpl.

Etsin esitykselleni esityspaikkaa. Voiko Ryhmäteatteriin tulla?

Riippuu monestakin seikasta. Emme ole repertuaariteatteri eli meillä on käynnissä aina yksi produktio kerrallaan. Joitakin poikkeuksia on ollut, mutta ne ovat vaatineet pitkää ennakkosuunnittelua ja varhaista aikatauluttamista. Huomaa myös, että käytämme samaa tekniikkaa Helsinginkadun näyttämöllä ja Suomenlinnan kesäteatteri eli ollessamme Suomenlinnassa, ei Helsinginkadulla ole esitystekniikkaa lainkaan. 

Aina kannattaa kuitenkin kysyä! Lisätietoja antaa vastaava tuottajamme Hanna Roisko, hanna@ryhmateatteri.fi.

Etsin harjoitustilaa esitykselleni. Löytyisikö sellainen Ryhmäteatterista?

Helsinginkadun tilat ovat hyvin pitkälti omassa käytössämme aamusta iltaan. Mahdollisuuksien mukaan harjoitustilaa voi meiltä kuitenkin löytyä kesä- ja heinäkuussa. Ole rohkeasti yhteydessä sähköpostitse vastaavaan tuottajaamme Hanna Roiskoon, hanna@ryhmateatteri.fi.

Voinko vuokrata teatterin tiloja esimerkiksi yksityistilaisuutta varten?

Mahdollisesti kyllä. Otathan kuitenkin huomioon, että tilamme ovat hyvin pitkälti omassa käytössämme jatkuvasti, mutta laita sähköpostia vastaavalle tuottajallemme Hanna Roiskolle, hanna@ryhmateatteri.fi. Otathan huomioon, ettei Ryhmäteatterissa ole kunnollista keittiötä eli ruoan valmistus ja kylmäsäilytys isolle porukalle on täällä mahdotonta.

Tarvitsemme tuotantoomme rekviisiitta/vaatteita/asusteita. Voimmeko tulla katsomaan varastostanne lainaksi tarvitsemaamme?

Varastotilamme ovat pienet. Säilytämme vain tarvitsemaamme. Mutta soita ompelijallemme Marita Kuusiniemelle, puh. 040 755 5184 ja kerro, mitä tarvitsette. Jos meiltä ei tarvitsemaanne löydy, osaamme mahdollisesti vinkata, mistä kannattaisi seuraavaksi kysyä.

Miten Ryhmäteatterin kahvioon, narikkaan tai lipunmyyntiin voi hakea töihin?

Laittamalla avoimen hakemuksen sähköpostitse vastaavalle tuottajallemme Hanna Roiskolle, hanna@ryhmateatteri.fi

Voiko Ryhmäteatteriin tulla suorittamaan siviilipalvelusta?

Voi! Laita avoin hakemus sähköpostitse joko teatterimme johtajalle Juha Kukkoselle, juha@ryhmateatteri.fi.

Esitykset

Pääseekö esitykseen myöhässä?

Riippuu esityksestä. Näyttelijät käyttävät samoja ovia ja kulkuja kuin yleisö ja sen takia katsojan päästäminen saliin esityksen aikana sisältää mahdollisuuden yhteentörmäykseen, jossa voi loukkaantua katsoja, henkilökunnan jäsen tai/ja näyttelijä.

Onko minun pakko sulkea puhelin esityksen ajaksi?

Puhelimen sulkeminen ei ole välttämätöntä, mutta pidäthän kuitenkin puhelimesi esityksen aikana äänettömällä laukussasi tai taskussasi. Puhelimen valo häiritsee kaikkia salissa olevia.

Saako esitystä kuvata?

Tekijänoikeussyistä ei. Huomaathan, että myös näytelmän lavastus on tekijänoikeussuojattua.

Voiko näyttelijöille antaa lahjoja?

Voi! Lahjat voi jättää esitykseen saapuessa lipunmyyntiin tai narikkaan. Pidä huolta, että lahjassa lukee lahjansaajan nimi.

Onko narikka maksullinen?

Ei ole, narikka sisältyy lipun hintaan.

Voinko tilata esitykseen väliaikatarjoilun?

Mahdollisesti. Meillä ei ole kapasiteettia järjestää kaikkia tarjoiluja etukäteen tilattuna, mutta pyrimme täyttämään toiveita aina mahdollisuuksien mukaan, joten laita meille viestiä osoitteeseen kahvio@ryhmateatteri.fi jos haluat tiedustella tarjoilumahdollisuuksista.

Minun on vaikea liikkua ja haluaisin siksi saada paikan reunasta. Miten tämä järjestyisi?

Kun saavut teatterille, vinkkaa asiasta kahviobaariimme. Varaamme sinulle paikan mahdollisuuksien mukaan tai päästämme sinut katsomoon ennen muuta yleisöä.

Liput

Olemme tulossa ryhmänä katsomoaan esitystä ja saavumme teatterille yksityisbussilla. Pitääkö bussikuskille varata/ostaa erikseen oma lippu?

Bussikuskille järjestyy vapaalippu, jos esityksessä on tilaa. Varaa lippu bussikuskille omasta lipunmyynnistämme.

Saanko ryhmän kanssa alennusta lipuista?

Ryhmäliput ovat edullisempia. Varaa ryhmäliput Ryhmäteatterin omasta lipunmyynnistä. (ei Ticketmasterista)

Voinko vaihtaa lippuni toisen päivän esitykseen, jos en pääsekään suunniteltuna ajankohtana?

Kyllä voit! Jos sinulle tulee esteitä, niin ole lipunmyyntiimme yhteydessä viimeistään päivä ennen esitystä sähköpostitse lippukassa@ryhmateatteri.fi tai puhelimitse (09) 718 622.

Hävitin lippuni! Mitä teen?

Älä panikoi! Pystymme uudelleentulostamaan lippusi lipunmyynnissämme. Iltalipunmyyntimme on avoinna tuntia ennen esitystä.

Pääsenkö pyörätuolilla esitykseen?

Kyllä pääset, varaa pyörätuolipaikka omasta lipunmyynnistämme. Porrasnostin (V65 & max. 260 kg) on takaovellamme Läntisen Brahenkadun puolella. Ilmoittaudu saapuessasi Helsinginkadun sisäänkäynnillä, niin henkilökuntamme ohjeistaa teidät siitä eteenpäin.

Suomenlinnan esteettömyydestä voit lukea tarkemmin täältä.

Tarvitsen avustajan mukaan esitystä katsomaan. Paljonko avustajan lippu maksaa?

Ei mitään! Varaa avustajallesi lippu lipunmyynnistämme sähköpostitse lippukassa@ryhmateatteri.fi tai puhelimitse (09) 718 622.

Muut kysymykset

Miksi katsomonne ovat numeroimattomat?

Numeroimattoman katsomon etu nopeampi ja joustavampi lipunmyynti.

Minulla on runsaasti vaatteita, jotka haluaisin lahjoittaa Ryhmäteatterille. Ottaako Ryhmäteatteri lahjoitusvaatteita vastaan?

Riippuu vaatteista ja määrästä. Ole yhteydessä puhelimitse pukuvarastostamme vastaavaan ompelijaamme Marita Kuusiniemeen, puh. 040 755 5184.